خبرهای ویژه

» دیجیتال » «Prey»، یکی از پرحاشیه ترین بازی های تاریخ

تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۰۸ - ۱۹:۱۲

«Prey»، یکی از پرحاشیه ترین بازی های تاریخ

توصیه میکنیم در صورت وجود علاقه مندی به مقالات علوم دیجیتال مقاله «Prey»، یکی از پرحاشیه ترین بازی های تاریخ را مطالعه کنید و با دوستان خود به اشتراک بگذارید. امیدواریم این مقاله علمی میتواند مورد استقبال شما واقع شود. مجله دانستنیها – کسری کریمی طار: فرقی نمی کند در باب سرنوشت چه اعتقادی دارید؛ […]

«Prey»، یکی از پرحاشیه ترین بازی های تاریخ

توصیه میکنیم در صورت وجود علاقه مندی به مقالات علوم دیجیتال مقاله «Prey»، یکی از پرحاشیه ترین بازی های تاریخ را مطالعه کنید و با دوستان خود به اشتراک بگذارید. امیدواریم این مقاله علمی میتواند مورد استقبال شما واقع شود.

مجله دانستنیها – کسری کریمی طار: فرقی نمی کند در باب سرنوشت چه اعتقادی دارید؛ این که خودمان آن را رقم می زنیم یا بازیچه ای هستیم در دستان قضا و قدر، چون تازه در انتهای راه متوجه می شویم که بخش عمده ای از حوادث در خارج از چهارچوب تصمیمات ما شکل می گیرند. ممکن است باورنکردنی باشد، با اینحال تجربه های مشترکی که ما انسان ها از سرنوشت خود داریم، نه تنها روی خودمان حتی روی تولیداتی هم که می سازیم، موثر هستند؛ طوری که گاهی اوقات می توان به نتیجه رسید این کالا قرار بوده است نقش مهمی در سرنوشت انسان های اطرافش داشته باشد.

 

 
در طول تاریخ صنعت بازی های ویدئویی کمتر عنوانی را پیدا می کنید که سرنوشتی به عجیبی «شکار» (Prey) داشته باشد؛ بازی که ساختش ۲۲ سال پیش شروع شد. به دفعات تا مرحله نهایی شدن پیش رفت با اینحال بیش از یک دهه طول کشید تا در دست مخاطبان قرار گیرد و اتفاقا بازی بسیار خوبی هم از آب در آمد و تولید ورژن دومش هم خیلی زود تایید شد.

تا اینجای کار آن قدرها هم باورنکردنی نیست، با اینحال سرنوشت قسمت دوم هم دقیقا مانند ورژن اول پیش رفت. تعویض چند تیم تولید کننده، بالا و پایین هایی که روی سرنوشت بسیاری از بازی سازان برتر صنعت بازی تاثیر گذاشت تا بالاخره باز هم بعد از گذشت بیش از یک دهه، قسمت دوم تکمیل معرفی شد. آیا «Prey» اثری نفرین شده است یا می خواهد به ما نشان دهد که در چه جهان عجیبی زندگی می کنیم؟ این جوابی شخصی است که شما بعد از مطالعه این نوشته به آن جواب خواهید داد.

فرضیه پورتال از کجا آمد؟

گیمرهای حرفه ای مطمئنا بازی «پورتال» را به خاطر دارند؛ یکی از بهترین ساخته های استودیوی مشهور «ولو» که در سال ۲۰۰۷ معرفی شد. فرضیه اصلی این بازی همان شکلی که که از نامش بر می آید، روی بازی با پورتال (انتقال یک ماده از یک نقطه به نقطه دیگر بدون عبور از محیط فیزیکی مابین آنها) می گذشت. بسیاری فرضیه ولو را ستودند، با این که پورتال اولین بازی نبود که از چنین فرضیه ای استفاده می کرد.

فرضیه بهره برداری از چنین مکانیکی اولین بار ۲۲ سال پیش به وسیله استودیوی ۳Realms مطرح شد. در آن وقت دو استودیوی «۳Drealms» و «Epic» با اسم بزرگترین تولیدکنندگان بازی های رایانه های شخصی شناخته می شدند. تولید Prey در سال ۱۹۹۵ شروع شد و فرضیه اصلی، تولید و دیزاین بازی بود که شخصیت اصلی بتواند به وسیله پورتال چندین عدد از معماهای بازی را حل کند.

بازی که به مقصد نرسید

بعد از موفقیت «دوک ناکم ۳D»، استودیوی ۳D Realms عزمش را جزم کرد تا شوترهای متفاوتی در دست مصرف کنندگان قرار دهد و Prey هم در صدر این کارهای قرار گرفت. پیش از هرچیز «تام هال»، از موسسان id و فرضیه پرداز اصلی «Doom»، با اسم طراح اصلی بازی انتخاب شد و چند ماه روی این عنوان کار کرد تا این که «جان رومرو (خالق Doom و Quake) از ایشان درخواست کرد تا به استودیوی «ion storm» بپیوندد. در اینجا بود که سران ۳D Realms تصمیم دریافت کردند تیم تازه ای را بر سر کار بیاورند.

چندین عدد از فرضیه های اصلی بازی که در ورژن نهایی هم حضور داشتند، از نمونه بهره برداری از قهرمان سرخپوست، در همین مرحله شکل دریافت کردند. به علاوه از طرف دیگر بهره برداری از بیگانگان با اسم دشمنان اصلی که در لحظه تام هال تصویب شده بود، در این ورژن هم استفاده شد؛ با این اختلاف که این ورژن مقرر شده بود به شوتری با محیط وسیع و موارد مختلف بیگانگان مبدل شود.

 

با «Prey»، یکی از پرحاشیه ترین بازی های تاریخ آشنا شوید 
در حقیقت نمونه اول بیشتر شبیه به به Doom بود، با اینحال این ورژن به طرز عجیبی از خصوصیت های «دوک ناکم ۳D» سود می برد؛ موتور گرافیکی توانمند تیم تولید کننده که در حقیقت نمونه افزایش یافته موتور «Duke Nukem 3D» بود، به آنها اجازه داد تا غیر از بهره برداری از پورتال، محیطی تخریب پذیر داشته باشند.

برای شما هم جالب است؟ :  معرفی اپ و بازی (46)

مراحل تولید به خوبی پیش رفتند و Prey طی سال های ۱۹۹۷ و ۱۹۹۸ در «E3» حاضر و حتی با استقبال منتقدانی روبرو شد که پشت درهای بسته گیم پلی بازی را مشاهده کردند. شهرت بازی در آن وقت سر به فلک کشید، طوری که آن را شاهکار بعدی ژانر FPS خطاب کردند؛ با اینحال هیچ کس آگاهی نداشت سرنوشت چه نقشه ای برای Prey کشیده است.

مشکلات بی انتها

مدتی بعد از نمایش «E3 98» تیم تولید کننده با مشکلی بزرگ مواجه شد. موتور گرافیکی آنها نمی موفق شد به خوبی مکانیک پورتال را در بازی پیاده کند. با این که بخش شوتر و محیط بازی بسیار خوب و دلنشین از کار در آمده بودند، با اینحال امکان حذف پورتال به هیچ وجه نبود، علی الخصوص این که کل بازی و تبلیغاتش روی این فرضیه می چرخید.

این مشکلات چند ماه ادامه داشت تا این که تهیه کنندگان از «کورین یو» (Corrinne Yu) برنامه نویس ارشد استودیو id، دعوت کردند تا ایشان بتواند با تکنولوژی موجود موتور گرافیکی تازه ای بنویسد. «یو» هم بعد از چند ماه و به دلیل مشکلات تولید، از تیم تولید کننده جدا شد و تولید بازی برای دو سال کامل متوقف شد تا این که در سال ۲۰۰۱، ۳D Realms با استناد به ظهور تکنولوژی های تازه گرافیکی عرصه را برای تولید عنوان جنجالی خود ممکن دید.

آنها مدتی با تولیدکنندگان مختلف مذاکره کردند تا ببینند کدام تکنولوژی و کدام تولید کننده برای تولید Prey خوب است و بالاخره هم انتخاب خوبی داشتند. تهیه کنندگان برای تولید بازی با استودیوی «Human Head» موافقت کرده اند که تولید دو عنوان «Rune» و «Dead Man’s Hand» را در کارنامه اش داشت. Rune یک اثر سوم شخص در دوران وایکینگ ها بود و Dead Man’s Hand جزء معدود بازی های اول شخص وسترن. از جهت دیگر به خاطر روابط خوب ۳D Realms و id عرصه برای لایسنس کردن موتور گرافیکی «id Tech 4» مهیا شد، موتوری که id با تولید «Doom 3» قدرت آن را به رخ مصرف کنندگان تمامی جهان کشید.

زیبای خفته

 

با «Prey»، یکی از پرحاشیه ترین بازی های تاریخ آشنا شوید 
ماجرای معرفی از نو از Prey آن قدر پر سروصدا بود که در سال ۲۰۰۵ برای بار نخست «CNN» خبر از نزدیکی لحظه معرفی بازی داد. خبرنگار این شبکه که توانسته بود بازی را امتحان کند، طی مقاله ای مدعی شد Prey در مراحل پایانی ساختش قرار دارد. چند هفته بعد بازی به روش رسمی معرفی شد و به فاصله یک سال هم برای «ایکس باکس ۳۶۰» و رایانه های شخصی معرفی شد. برخلاف دیگر بازی هایی که لحظه تولید طولانی تاثیر منفی روی کیفیت شان می گذارد، Prey به خاطر جریان متفاوتش – استفاده خوب از پورتال و گیم پلی مهیجش – با اقبال عمومی روبرو شد.

ناراضی بودن علاقه مندان id از Doom 3 و «Quake 4» (که با این وجود مسئولیت ساختش بر عهده استودیوی Raven بود) از دیگر دلایل موفقیت Prey بود؛ موفقیتی که باز هم اسم ۳D Realms را بر سر زبان ها انداخت. فروش بازی بعد از چند ماه از فاصله یک میلیون ورژن گذشت و به خاطر همین محاسبه، تولید قسمت دوم هم تایید شد. مدتی بعد، «اسکات میلر»، مدیر ۳D Realms، کمپانی تازه ای با اسم Radar Group را تاسیس کرد تا این تیم بتواند به کارهای تولید و پیدا کردن ناشر برای «Prey 2» سرعت ببخشد.

انتهای تلخ

طولانی شدن مراحل تولید «DNF» (Duke Nukem Forever) بالاخره منجر به نابودی استودیوی ۳D Realms شد و عضو های این تیم بالاخره نتوانستند بازی خود را روانه مارکت کنند. به همین خاطر، امتیاز DNF به استودیوی «گیرباکس» فروخته شد با اینحال DNF تنها قربانی فروپاشی یکی از بهترین استودیوهای بازی سازی تاریخ نبود.

امتیاز Prey هم در سال ۲۰۰۹ به کمپانی «بتسدا» (Bethesda) فروخته شد تا سه سال بعد از شروع مراحل پیش تولید Prey 2 بالاخره وارد فاز تولید شود. پیش از هرچیز مقرر شده بود شخصت اصلی این بازی هم تامی باشد که بعد از از دست دادن همسرش، زمین را ترک می کند و به مکانی نامشخص می رود. ولی باید گفت Human Hand در جستجوی تولید عنوانی عظیم (open world) و پر هزینه بود. بتسدا که از این فرضیه خوشش آمده بود چراغ سبز نهایی را داد. در این ورژن شخصیت اصلی بازی، نه تامی، حتی پلیس ایالتی به اسم «کیلیان ساموئل» بود که وارد جهان بیگانگان به اسم «Exodus» شده بود و اکنون با اسم جایزه بگیر فعالیت می کرد.

برای شما هم جالب است؟ :  ده انتظاری که از بازی Red Dead Redemption 2 داریم

جالب این که ایشان در ابتدای بازی فکر می کند که تنها انسان زنده در این جهان است تا این که تامی را می بیند. Human Head چند ماه بعد از معرفی بازی، تصویر هایی را از تامی پخش کرد تا به علاقه مندان ثابت کند که با یک دنباله حقیقی و کامل تر سروکار دارند. برخلاف ورژن اول که عنوانی بسته و شبیه به Doom 3 بود، Prey فضایی جهان باز داشت که شخصیت اصلی اش به خاطر قدرت پارکور می موفق شد از در و دیوار بالا برود، خصوصیت که در سال ۲۰۱۱ نوآورانه بود.

 

با «Prey»، یکی از پرحاشیه ترین بازی های تاریخ آشنا شوید 
دو سال بعد از ورود به فاز تولید بازی در کنفرانس «E3 2011» به نمایش در آمد و مخاطبان و منتقدین را به شوق آورد. همین واکنش های خوب و نامزد شدن در بین جوایز E3 کافی بود تا بتسدا حاضر شود لحظه معرفی را شش ماه به تعویق بیندازد به شرط این که مسئله در پیمان اضافه نشود. از این نقطه بود که روابط Human Head و بتسدا رو به سردی رفت. بتسدا علاقه داشت با این حقه به سران استودیوی Human Head توصیه خرید بدهد، با وجود این آنها نپذیرفتند؛ موضوعی که بالاخره دلیل شد بتسدا بازی را چند ماه بعد تمام و کمال متوقف کند و در جستجوی تولید کننده ای بگردد که کار Human Head را تکیمل کند. دو استودیوی «Obsidan» و «Rebellion» به توصیه بتسدا جواب رد دادند تا تولید Prey 2 بطور کلی متوقف شده و کار بازسازی آن در استودیوی «Arkane» دنبال شود.

هر چیزی که باید در باب ورژن تازه Prey بدانید

وقتی تولید Prey 2 متوقف شد و بتسدا در پیدا کردن تولید کننده پشتیبان ناموفق رفتار کرد، استودیوی Arkane وارد بازی شد. عضو های این استودیو به بتسدا مطرح کردند که به اتمام رساندن Prey 2 بدون حضور تولیدکنندگان اصلی غیر امکان دارد و به همین خاطر آنها تولید عنوانی بطور کلی تازه را شروع می کنند؛ اثری که وامدار «سیستم شاک» باشد.

«رافائل کولانتونیو» (Raphael Colantonio) کارگردان ورژن تازه Prey را عنوانی ترسناک بهمراه استرس خطاب کرد که داستانی شدیدا سیاه دارد و در انتها مخاطبان باید انتظار پایانی حیرت زده کننده را داشته باشند. این بازی جزء معدود عناوین این نسل است که با تازه ترین ورژن موتور گرافیکی «کرای انجین» تولید می گردد و دلیل این کار هم تولید به هر میزان سریع تر Prey و تمرکز روی مرحله بعد از تولید بود. پیشتر

قادر اید با چندین عدد از خصوصیت های مهم ورژن تازه بازی Prey آشنا شوید.

 

با «Prey»، یکی از پرحاشیه ترین بازی های تاریخ آشنا شوید 
شکار شروع می کند

ورژن تازه Prey هیچ ارتباطی با شماره در ابتدا و دنباله کنسل شده آن ندارد و در حقیقت یک Reboot کامل است. «پیت هایتز»نایب مدیرعامل بتسدا در لحظه معرفی بازی اذعان داشت که استودیوی Arkane در جستجوی نامی خوب برای بازی تازه می گشت و با استناد به تم شبیه به هر دو اثر (حمله بیگانگان به انسان ها) آنها توصیه اسم Prey را دادند و این مسئله با موافقت تیم تولید کننده همراه شد.

میراث لوین

Prey تازه به گفته سازندگانش دنباله معنوی بازی «سیستم شاک ۲» (اثر مشهور کن لیون) است و حدودا هیچ کدام از المان های قسمت قبلی از قبیل پورتال را ندارد. برای همین مانند «سیستم شاک ۲» کل بازی در یک ایستگاه فضایی می گذرد و گیم پلی آن تلفیقی از شوتر اول شخص و عناوین نقش آفرینی یا همان RPG است. از دیگر منابع الهام بازی می توان فیلم های «ماتریکس»، «Moon» و «Starship Troopers» را اسم برد.

تاریخ خیالی

جریان Prey مانند «Fallout» (دیگر عنوان کمپانی بتسدا) در دنیایی با تاریخ موازی می گذرد. در دنیایی که «جان کندی» از ماجرای ترورش در سال ۱۹۶۳ جان سالم به در می برد. کندی پیشتر بودجه گسترده ای را به بررسی ها فضایی اختصاص می دهد. ریخت و پاش های انسان ها در فضا دلیل می شود تا چندین عدد از گونه های مختلف بیگانگان عصبانی شوند و به کره زمین حمله کنند؛ موجوداتی که در بازی با اسم «تایفون» (Typhon) شناخته می شوند.

برای شما هم جالب است؟ :  منتظر چه بازی‌هایی در مراسم E3 2017 باشیم؟

اشتباه آخر

بازی در ایستگاه فضایی با اسم «تالوس ۱» (Talos 1) 9رخ می دهد؛ ایستگاهی که «ناسا» برای زندانی کردن تایفون ها از آن استفاده می کرد. طی سال ها ایستگاه وسیع تر و بالاخره به محیطی بزرگ مبدل شد که هر گوشه آن به شکلی تزئین و ساخته شده بود. ولی باید گفت بعد از اشتباه محققان، چندین عدد از تایفون ها آزاد شدند و حمام خونی در تالوس ۱ به راه انداختند و دولت آمریکا برنامه تالوس ۱ را تمام و کمال رها کرد.

 

با «Prey»، یکی از پرحاشیه ترین بازی های تاریخ آشنا شوید 
شروع ناگوار

جریان بازی در سال ۲۰۳۲ شروع می شود، وقتی که کمپانی «ترن استار» (TranStar) صاحب تالوس ۱ است. این تولیدکننده موفق شده است با کنترل تایفون ها، از آنها ماده ای به اسم «Neuromod» استخراج کند که به انسان ها قدرت های فرابشری می دهد؛ اتفاقی که دلیل ثروت عظیم «ترن استار» و تفاوت بزرگ در تالوس ۱ می شود، با وجود این مانند شروع هر بازی، یک اتفاق ناگوار همه چیز را تغییر می دهد.

انتهای های دارای اختلاف

استودیوی Arkane که با تولید «دیس آنرد» (Dishonored) به شهرتی جهانی رسید، از سال ۲۰۱۴ سرگرم به تولید بازسازی Prey است. وقتی که این استودیو به دو قسمت تقسیم شد، شعبه لیون مسئول تولید قسمت دوم دیس آنرد شد و شعبه تگزاس این استودیو مسئول تولید بازسازی کامل Prey. ولی باید گفت تشابهات بین دو بازی فراوان است؛ مثلا هر دو اثر حاوی دو انتهای دارای اختلاف هستند که بسته به تصمیمات شما در طول بازی، رقم می خورند.

بازگشت کریس

یکی از نقاط قوت بازی، نویسنده سناریوی آن است. «کریس اولان» از مشهورترین تولیدکنندگان بازی های نقش آفرینی، جریان این بازی را نوشته و تمامی سناریو و دیالوگ های Prey کالا کار تیمی ایشان و «ریکاردو بیر» (Ricardo Bare) – طراح ارشد بازی – است. از نمونه کارهای مشهوری که اولان طراح یا کارگردان آن بوده است، می توان به «Fallout2»، «Star Wars Knights of the Old Republic II»، «Planescape Torment» و «Alpha Protocol» اشاره نمود.

 

با «Prey»، یکی از پرحاشیه ترین بازی های تاریخ آشنا شوید 
اتحاد بیگانگان

زنده ماندن و ارتقای مورگان هدف اصلی شما در بازی است. در تالوس ۱ انواع متفاوتی از تایفون ها وجود دارند؛ از مدلهای کوچک و عنکبوت مانند تا هیولایی عظیم الجثه که در بازی با اسم «Nightmare» شناخته می شود. از بین بردن هر یک از این دشمنان نیاز به استراتژی ویژه به خود دارد. استراتژی که شما آن را انتخاب می کنید، برای نمونه برای از بین بردن «میمیک ها» (کوچک ترین دشمنان بازی) که قادر اید آنها را با اسلحه فریز، منجمد کنید.

استراتژی های شخصی

سیستم ارتقای بازی مشابهت بسیاری به دیس آنرد دارد، یعنی قادر اید با استناد به علاقه خود قدرت های مورگان را گسترش دهید. برای قدرت گرفتن و بهره برداری از ژن تایفون ها باید در جستجوی Neuromod ها بگردید و به وسیله آن قدرت های خود را پیشرفت دهید. اگر دوستدار عناوین شوتر باشید، قادر اید قدرت های تیراندازی شان را گسترش دهید، حتی اگر اینطور نباشد هم آیتم‌های با مزه ای در مقابل تان خواهد بود.

زندگی درون ماگ

یکی از بحث برانگیزترین خصوصیت های Prey، فرو رفتن در شکل وسایل در باب تان است. اگر دیس آنرد را بازی کرده باشید، می دانید که در آن عنوان، شخصیت اصلی می موفق شد به جسم حیواناتی از قبیل موش یا ماهی نفوذ کند. این خصوصیت در Prey به قدری گسترش یافته است که حتی قادر اید به درون ماگ، میله یا حتی دستمال توالت نفوذ کنید و از این طریق معضلات صعب العبور را پشت سر بگذارید.

سایت خبری “ایران پی پر” امیدوار است مقالات علمی و دیجیتال آن از نمونه مقاله «Prey»، یکی از پرحاشیه ترین بازی های تاریخ مورد بهره برداری شما دوستان عزیز واقع شود. در بیشتر مواقع میتوانید دوستان خود را با ابزارهای سایت در باب این مقاله و مباحث دیگر سایت مطلع کنید.

لینک


برچسب ها : , , , , , ,
دسته بندی : دیجیتال
ارسال دیدگاه

تبلیغات